Hoe Valenteijn dankzij slimme data de ideale klant weet te vinden

Valenteijn BV verzorgt de verkoop, onderhoud, inspectie, reparatie, installatie en advies rondom haarden, kachels en rookkanalen. Dat is van origine een traditionele branche met veel vakwerk. Maar Valenteijn gaat duidelijk een stap verder: ze hebben hun database goed op orde en registreren veel data rondom onderhoud. Daar wilden ze meer mee doen. Toen de Rabobank hen wees op het MKB Data Lab, werd Valenteijn nieuwsgierig: bij welk type klanten passen we het best? Welke leveren een mooie marge op en welke niet? Wat zijn hun kenmerken? Hoe kunnen we op deze doelgroepen actief groeien? Nu werken er professionals uit het MKB Data Lab aan een analyse, zonder grote investeringen: dankzij Platform Driven by Data. Wil je weten hoe ze dat doen? Door 5 eenvoudige stappen te nemen. Dat kun jij ook. Lees snel verder!

Stap 1. Formuleer je doel

Valenteijn BV uit ‘s-Hertogenbosch verzorgt al ruim twintig jaar alle voorkomende werkzaamheden rondom haarden, kachels en rookkanalen. Denk hierbij aan verkoop, onderhoud, inspectie, reparatie, installatie en advies. Dat doen ze vaak in opdracht van grote bedrijven, die dit bij Valenteijn onderbrengen. Zo komt Valenteijn in contact met de eindgebruiker. De branche kenmerkt zich door een combinatie van traditionele retail en vakwerk. Valenteijn gaat duidelijk een stap verder: ze hebben hun database goed ingericht en registreren veel data rondom de diverse onderhoudswerkzaamheden. Daar wilden ze graag meer mee doen. Toen ze door de Rabobank werden gewezen op het MKB Data Lab besloten ze in te stappen. Ze wilden weten: als we op zoek willen naar meer nieuwe klanten, welke klanten passen dan het best bij onze werkwijze? Welke klanten leveren een mooie marge op? Wat zijn hun kenmerken? Hoe kunnen we op deze doelgroepen actief groeien? Ze gaan aan de slag in het MKB Data Lab.

Stap 2. Over welke data beschik je in het bedrijf?

Valenteijn beschikt over een op maat gemaakt systeem, met een database in de cloud. Alles wordt met dit systeem centraal geregeld: de afspraken, planning, communicatie met de klant, werkzaamheden, offertes, facturen, etc. Zo worden er ook automatisch werkbonnen aangemaakt. Deze worden nu nog geprint meegegeven aan de onderhoudsmedewerkers, maar ook dat gaat binnenkort veranderen met een tablet voor onderweg. De onderhoudswagens zijn voorzien van een GPS systeem: daarmee wordt precies bijgehouden wie, waar, hoe lang is geweest. Tegelijkertijd heeft Valenteijn alles conform de nieuwe AVG regels ingericht.

“We wilden graag weten welke klanten het best bij ons passen, maar misten zelf de middelen. Nu werken professionals aan een professionele analyse, zonder grote investeringen.”

Gerard ValenteijnValenteijn

Stap 3. Maak een analyse

Valenteijn werkt al jaren met het eigen op maat gemaakte systeem, hetzelfde geldt voor de GPS tracker in de auto’s. Er is dus flink wat data aanwezig. Gerard verwacht dat met de aanverwante werkzaamheden rondom de haarden de beste resultaten te behalen zijn, en dus niet zozeer met de verkoop ervan. Maar tot nu toe is onvoldoende onderzocht bij welk type klant de beste resultaten te behalen zijn. Valenteijn beschikt niet over de juiste hard- en software, en mist de tijd, kennis en het budget om de data te combineren en te analyseren.

De Rabobank wees hen op het MKB Data Lab vanuit het Platform Driven By Data. Er heeft een eerste sessie plaatsgevonden, verzorgd door de JADS, waarin duidelijk werd welke data toegepast en onderzocht kan worden. Hieruit is een dataset gemaakt, waarmee de JADS is gaan werken.

Een student, begeleid door twee docenten, is nu de dataset aan het bewerken en analyseren. Dat richt zich op het achterhalen van de marges per klant en het bepalen van de bijbehorende klantkenmerken. Een analyse op de data zal deze inzichten moeten genereren.

Stap 4. De praktijktest

Als de analyse straks is afgerond, wordt duidelijk bij welke klantgroepen de beste marges worden behaald, en bij welke werkzaamheden dat is. In eerste instantie wordt dit heel concreet gedaan: in welke regio’s zitten klanten met een bovengemiddelde marge? Daarna kan ook naar andere kenmerken worden gekeken, bijvoorbeeld naar het type woning, het inkomen, etc. Gaat het lukken om in het MKB Data Lab deze analyse te maken? Welke klantgroepen komen als meest interessant bovendrijven? Met welke producten en diensten kan Valenteijn deze doelgroepen actief benaderen? En met welke marketing en sales instrumenten kunnen ze dit het beste doen?

Stap 5. Het (verwachte) resultaat

De JADS is nog volop bezig met de analyse. Gerard Valenteijn ziet het met vertrouwen tegemoet. Als je eenmaal weet op welke klanten je wilt focussen, en met welke diensten je dat gaat doen, dan kun je daar vervolgens de allerbeste in worden. Dat is precies wat Gerard wil als ondernemer.

De producten, diensten, marketing en sales zullen hier helemaal op aansluiten, zodat je heel gericht werkt aan het succes en daarmee de waarde van je onderneming. Gerard verwacht dat dit een belangrijk concurrentievoordeel zal opleveren.

“Door te kijken op welke werkzaamheden en welke klantgroepen we het best presteren, weten we precies waar we actief willen groeien. Dat geeft ons een concurrentievoordeel”.

Gerard ValenteijnValenteijn

Tijdens de eerste sessie met de JADS zijn de wensen geïnventariseerd, doelen gesteld en de databronnen beoordeeld. Ondertussen is de dataset geleverd aan de JADS. Daar wordt momenteel hard gewerkt aan de analyse, die over twee maanden zal worden opgeleverd. De JADS zal dan adviseren op welke werkzaamheden en onder welk type klanten de beste resultaten worden behaald.  

Over de organisatie:
Valenteijn heeft ruim twintig jaar ervaring in alle voorkomende werkzaamheden die betrekking hebben op haarden, kachels en rookkanalen. De organisatie werkt voornamelijk voor zakelijke opdrachtgevers maar ook voor particulieren. Valenteijn staat voor kwaliteit, alles wordt op maat en naar wens van de opdrachtgever uitgevoerd. Aantal fte: 12. Branche: Retail, onderhoud, werkzaamheden in de bouw

Scroll naar boven