Hoe GWS dé schoonmaker dankzij slimme data gericht kan acquireren

GWS dé schoonmaker is een regionaal schoonmaakbedrijf dat in 1984 is opgericht door Gerrit Westelaken. Het bedrijf is actief binnen de driehoek ’s-Hertogenbosch, Breda en Eindhoven en maakt schoon in kantoren, woningcorporaties, hotels en onderwijsinstellingen. Sinds de jaren 90 staan Gert-Jan en Gaby, tweede generatie van de familie Westelaken, aan het roer. Net zoals zijn vader gelooft Gaby dat schoonmaken draait om de mensen. Mensen die plezier hebben in hun werk. Het genereren van interessante leads is voor GWS, net als voor iedere MKB’er, belangrijk voor een gezonde groei van het bedrijf.

En juist híer kan Data Science bij helpen. Via Platform Driven by Data gingen Data Science studenten van het JADS MKB Datalab aan de slag voor GWS dé schoonmaker. Zij brachten de ideale klant van GWS dé schoonmaker in kaart aan de hand van het huidige klantenbestand. Op basis van de gecreëerde persona’s is vervolgens een database ontwikkeld met interessante, nieuwe leads die voor GWS potentieel interessant zijn om te benaderen. Een eerste stap richting een meer data gedreven organisatie. Hoe de datawetenschappers van het JADS MKB Datalab te werk zijn gegaan? Via vijf eenvoudige stappen. Dat kun jij ook, lees snel verder!

Stap 1. Formuleer je doel

GWS dé schoonmaker wil weten of het JADS MKB Datalab op basis van de huidige opdrachtgevers een database kan aanleggen met interessante leads voor GWS dé schoonmaker. Zodat de onderneming meer inzicht krijgt in het klantenbestand, nieuwe leads vergaart die benaderd kunnen worden en een volgende stap zet richting een meer data gedreven organisatie.

Stap 2. Over welke data beschik je in het bedrijf?

GWS dé schoonmaker beschikt net als ieder ander bedrijf over klantinformatie. Daarnaast kan via externe bronnen een lijst worden opgesteld van bedrijven die erg lijken op de ideale klant van GWS dé schoonmaker om zo tot een waardevolle lijst met potentiele leads te komen.

Dankzij het JADS MKB Datalab is onze data op orde en weten we wat we er als onderneming concreet mee kunnen.

Gaby Westelaken – GWS dé schoonmaker

Stap 3. Maak een analyse

Het bedrijf nam via Platform Driven by Data contact op met het JADS MKB Data Lab om samen aan de slag te gaan met de data. Doordat GWS dé schoonmaker al ruim 35 jaar bestaat, was er meer dan voldoende data aanwezig om waardevolle inzichten uit te onttrekken. Er vond een eerste sessie plaats waarin duidelijk werd wat de mogelijkheden zijn met de beschikbare data. Vanuit hier is een dataset gemaakt, waarmee het JADS MKB Datalab is gaan werken.

Eerst heeft een student, begeleid door twee onderzoekers, de beschikbare interne data verzameld om deze vervolgens te verkennen en schoon te maken. Daarna heeft de student een plan van aanpak geschreven voor het verkrijgen van de juiste externe data om tot een lijst te komen met interessante leads.

De student heeft het huidige klantenbestand geanalyseerd en vanuit hier de meest interessante klanten geïdentificeerd. Op basis van dit klantprofiel heeft de student via externe bronnen een lijst samengesteld van potentieel interessante leads voor GWS dé schoonmaker die benaderd kunnen worden.

Stap 4. De praktijktest

Na afronding van de analyse leverde de JADS een lijst met interessante leads uit de regio voor GWS dé schoonmaker. Met deze lijst kan het schoonmaakbedrijf gericht acquireren en hiermee haar klantenbestand vergroten.

Stap 5. Het (verwachte) resultaat

Het JADS MKB Datalab heeft GWS dé schoonmaker allereerst geholpen met het op orde krijgen van de beschikbare data. Daarna heeft het Datalab een lijst opgeleverd die laat zien welke bedrijven uit de regio interessant zijn voor GWS dé schoonmaker om te benaderen. Een mooie eerste stap richting een data gedreven organisatie.

“Het dataproject van Platform Driven by Data was onze eerste kennismaking met data”, aldus Gaby Westelaken, directeur van GWS dé schoonmaker. “Toen ik voor het eerste hoorde van het Platform Driven by Data dacht ik, dit gaat niks worden. Maar na het horen van verschillende succesverhalen van andere ondernemers kon ik er niet meer omheen. Dit moeten we doen.” En dat heeft goed uitgepakt, zo vertelt Gaby. “De samenwerking met de JADS student was erg leuk. De communicatie was snel en duidelijk en de student, Jasper, was erg sympathiek.” Het dataproject is zelfs zó goed bevallen, dat GWS dé schoonmaker een tweede dataproject gaat starten.

Als ondernemer ben ik altijd van het verbeteren en kijken naar kansen en dit is een kans.

Gaby Westelaken – GWS dé schoonmaker

Over de organisatie:
GWS dé schoonmaker uit Rosmalen is een regionaal familiebedrijf. Actief binnen de driehoek ’s-Hertogenbosch, Breda en Eindhoven en werkzaam binnen de sectoren kantoren, woningcorporaties, hotels en onderwijsinstellingen. Wat het schoonmaakbedrijf onderscheidt? Aandacht voor relaties, medewerkers, leveranciers en de omgeving. Doorvertaald in opleidingen en doorgroeimogelijkheden voor medewerkers, een eigen cradle-to-cradle project en betrokkenheid in de regio. Aantal medewerkers: 450
Branche: schoonmaak voor bedrijven

Scroll naar boven