Hoe Delete Waxing dankzij slimme data tegelijkertijd kan werken aan klanttevredenheid én meer efficiency

Delete Waxing is vanaf de oprichting neergezet als een online bedrijf. De klant is online, en daarom is alles rondom de klant direct in één online systeem neergezet. Iedere behandeling, van benen waxen tot een 'Full Brazilian', staat voor een vast aantal minuten. Maar in de praktijk blijkt dat sommige klanten sneller geholpen kunnen worden, en andere klanten juist wat meer tijd nodig hebben. Eigenaar Aram Detmers wil dit per klant op maat in kunnen schatten, zodat deze per behandeling een tijd ingepland krijgt die precies past. Veel ambitie dus! Maar dan moet je wel over de juiste middelen beschikken. Nu werken er specialisten aan een professionele data analyse, zonder grote investeringen: dankzij Platform Driven by Data. Wil je weten hoe ze dat doen? Door 5 eenvoudige stappen te nemen. Dat kun jij ook. Lees snel verder!

Stap 1. Formuleer je doel

Delete Professionals in Waxing biedt de beste Brazilian Wax in Nederland. Dat doen ze vanuit 15 salons door heel Nederland. De wax angels krijgen een grondige interne opleiding in de eigen Delete Academy. Naast deze ambachtelijke focus is Delete Waxing opgezet als een IT bedrijf. Alles is geautomatiseerd in één systeem. Ze kijken al langer naar 'slimme data', omdat dit nieuwe inzichten op kan leveren. Toen Delete Waxing door de Rabobank werd gewezen op het MKB Data Lab besloten ze in te stappen. Ze wilden weten: kunnen we de behandeltijd van klanten op maat inschatten en inplannen? Welke klanten kunnen we korter inplannen, en welke klanten kunnen we beter wat ruimer inplannen? Kunnen we op deze manier de klanttevredenheid vergroten? En de efficiency verbeteren? Ze gaan aan de slag in het MKB Data Lab.

Stap 2. Over welke data beschik je in het bedrijf?

Delete Waxing is dankzij de focus op IT al heel ver met data. Zo wordt veel waardevolle informatie opgeslagen over boekingen, de opbouw van behandeltijden, de gerealiseerde behandeltijden, de kassa... Alles is digitaal. En alle data zit in één systeem. En dat is al zo sinds de oprichting in 2010. Er is dus een schat aan data voorhanden.

aram-detmers-delete-waxing

“We wilden graag aan de slag onze data, met meer snelheid en een projectmatige insteek. Nu werken professionals aan een nieuw datamodel, zonder grote investeringen.”

Aram Detmers - Delete Waxing

Stap 3. Maak een analyse

Dankzij de centrale en online inrichting van de IT is er meer dan voldoende data aanwezig. Delete Waxing zou hier graag zelf verder mee aan het werk gaan, maar ze zijn zo gefocust op hun eigen business, omzet, bezetting en planning... Dan kom je niet echt toe aan dergelijke ingrijpende 'side projects'. Toch wilden ze graag snelheid maken en dit als een project uitzetten. Zodat het voor Delete Waxing handelbaar zou blijven.

Driven By Data biedt uitkomst met het MKB Data Lab, verzorgd door de JADS. Er heeft een eerste sessie plaatsgevonden waarin duidelijk werd wat de mogelijkheden zijn met de beschikbare data. Hieruit is een dataset gemaakt, waarmee de JADS is gaan werken.

Een student, begeleid door twee docenten, is nu de dataset aan het bewerken en analyseren. Dat richt zich op het bepalen van de klanten die meer of juist minder tijd per behandeling nodig hebben. Een historische analyse op de data zal deze inzichten moeten genereren.

Stap 4. De praktijktest

Als de analyse straks is afgerond, wordt een tabel teruggeleverd met klant id's, die per behandeling aangeeft of deze met +5 of -5 minuten verschil moet worden ingepland. Deze tabel wordt vervolgens geïmplementeerd in het boekingssysteem, waardoor de klant bij het maken van de afspraak een beter passende tijd krijgt ingepland. Vervolgens zullen na verloop van tijd de gerealiseerde behandeltijden worden vergeleken met de geplande tijden, om te kijken of er nog verder moet worden bijgestuurd. Gaat het lukken om in het MKB Data Lab de behandeltijden op maat te berekenen? En werkt het ook echt in de praktijk?

Stap 5. Het (verwachte) resultaat

De JADS is nog volop bezig met de analyse. Aram Detmers heeft er veel vertrouwen in. Eigenlijk is het helemaal niet zo ingewikkeld, de ene klant heeft nu eenmaal meer tijd nodig voor een behandeling dan de andere. De wax angels weten dit vaak wel vanuit hun onderbuik, maar daarop kun je moeilijk sturen. Als dit eenmaal wordt bewezen met data, dan kun je de praktijk daar beter op afstemmen. Het kan niet anders dan dat dit tot beter passende behandeltijden leidt. Dat is fijn voor de klant én voor de wax angel. We verwachten hiermee ook de efficiency verder te verbeteren.

aram-detmers-delete-waxing

“Dankzij slimme data kunnen we niet alleen de klanttevredenheid verder verbeteren, maar ook de efficiency".

Aram Detmers - Delete Waxing

Tijdens de eerste sessie met de JADS zijn de wensen geïnventariseerd, doelen gesteld en de databronnen beoordeeld. Ondertussen is de dataset geleverd aan de JADS. Daar wordt momenteel hard gewerkt aan de analyse, die over twee maanden zal worden opgeleverd. Daarna worden de resultaten doorgenomen en wordt de tabel met aangepaste behandeltijden in de software geïmplementeerd. 

Over de organisatie:
Delete Waxing is opgericht in 2010 door Patrick Moreu en Aram Detmers. In het buitenland zagen ze de opkomst van succesvolle wax salons. Ze sprongen in het gat in de markt in Nederland en begonnen met één pop-up store in Amsterdam. Ondertussen zijn er 15 salons met in totaal 120 wax angels door heel Nederland. De wax angels worden opgeleid op de eigen Delete Academy.

Aantal medewerkers: 130
Branche: Beauty, Ontharing, Wax salons

Meer praktijkvoorbeelden van succesvolle ondernemers?

Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.