Hoe Change Hairstyling dankzij slimme data zorgt voor een bovengemiddelde klanttevredenheid

Change Hairstyling heeft een compleet frisse blik op de kapperswereld, alles staat hier al in de cloud. Eigenaar Jos is altijd op zoek naar dé factoren die bepalend zijn voor de klanttevredenheid. Dat betekent dat je vaak verder moet kijken dan je eigen onderbuikgevoel. Veel ambitie dus! Maar dan moet je wel over de juiste middelen beschikken. Change Hairstyling wilde graag een flinke stap verder met een scherpe blik én kennis van buiten. Nu werken er specialisten aan een professioneel data model, zonder grote investeringen: dankzij Platform Driven by Data. Wil je weten hoe ze dat doen? Door 5 eenvoudige stappen te nemen. Dat kun jij ook. Lees snel verder!

Stap 1. Formuleer je doel

Change Hairstyling is een kapsalon met 2 vestigingen, in Vught en in Boxtel. Klanttevredenheid staat hier hoog in het vaandel. Data helpt hun daarbij en daar zijn ze al heel ver mee: alles wordt digitaal geregistreerd, van klanttevredenheid tot medewerker tevredenheid, afspraken, communicatie, de bedrijfsresultaten, etc. Daardoor hebben ze snel in de gaten of er ergens moet worden bijgestuurd. Ze kijken al langer naar 'slimme data', omdat dit nieuwe inzichten op kan leveren. Toen Change Hairstyling door de Rabobank werd gewezen op het MKB Data Lab besloten ze in te stappen. Ze wilden weten: welke onderbuikgevoelens t.a.v. de bepalende factoren van klanttevredenheid kloppen en welke niet? Welke nieuwe factoren zijn bepalend voor klanttevredenheid, waar we nu nog geen rekening mee houden? Hoe kunnen we bijsturen, monitoren en kijken of de klanttevredenheid inderdaad kan worden vergroot? Ze gaan aan de slag in het MKB Data Lab.

Stap 2. Over welke data beschik je in het bedrijf?

Change Hairstyling is dankzij alle cloud oplossingen al heel ver met data. Zo wordt veel waardevolle informatie opgeslagen over klanttevredenheid, medewerkertevredenheid, de geboekte afspraken, de opkomst, de kassa, zelfs de telefooncentrale is digitaal. En alle data kan ook al worden gecombineerd tot één gecombineerde database. Het enige wat Jos nog graag zou willen verbeteren is dat alle bronnen realtime aan de database worden toegevoegd. Maar dat is van later zorg.

dbd-jos-beks

“We wilden graag versnellen met onze data, met een frisse blik van buiten. Nu werken professionals aan een nieuw datamodel, zonder grote investeringen.”

Jos Beks - Change Hairstyling

Stap 3. Maak een analyse

Dankzij alle cloud oplossingen is er meer dan voldoende data aanwezig. Change Hairstyling zou hier graag zelf verder mee aan het werk gaan, maar dit gaat veel tijd kosten en grote investeringen vergen. Bovendien wil Jos graag een frisse blik van buiten op de data, om zonder vooroordelen te kunnen speuren naar nieuwe factoren die van invloed zijn op de klanttevredenheid.

Driven By Data biedt uitkomst met het MKB Data Lab, verzorgd door de JADS. Er heeft een eerste sessie plaatsgevonden waarin duidelijk werd wat de mogelijkheden zijn met de beschikbare data. Hieruit is een dataset gemaakt, waarmee de JADS kan gaan werken.

Een student, begeleid door twee docenten, zal vervolgens de dataset bewerken en analyseren. Dat richt zich op het bepalen van de meest relevante kenmerken die te linken zijn met klanttevredenheid. Een historische analyse op de data zal deze inzichten moeten genereren.

Stap 4. De praktijktest

Als het datamodel straks klaar is, hoopt Jos dat er nieuwe bepalende kenmerken worden gevonden waarmee de klanttevredenheid wordt beïnvloed.Op dat moment zal Jos samen met zijn vrouw en compagnon Dorien doelen formuleren om deze factoren bij te sturen. Vervolgens zal na verloop van tijd wederom een dataset worden gemaakt om te kijken wat deze bijsturing als resultaat heeft gehad. Gaan ze in het MKB Data Lab nieuwe, cruciale factoren ontdekken? Kunnen de ondernemers hierdoor de klanttevredenheid in de salons verder verbeteren?

Stap 5. Het (verwachte) resultaat

De JADS is nog volop bezig met de analyse. Jos Beks verwacht er veel van. Als je unbiased bent ga je zonder vooroordelen naar de cijfers kijken. Je gaat onderbuikgevoelens bevestigen of er mee afrekenen. Maar je gaat ook relaties vinden die je niet had verwacht. Misschien wel in de richting van interieurskenmerken, seizoensinvloeden, de invloed van tijd, gebeurtenissen, social media, wie weet. Voor de branche is dit is revolutionair, hier heeft nog nooit iemand naar gekeken. Zo kunnen ze proactief en gericht werken aan een optimale klanttevredenheid. Een tevreden klant heeft immers geen reden om ergens anders naartoe te gaan.

dbd-jos-beks

“Dankzij slimme data kunnen we de klanttevredenheid verder verbeteren. En een tevreden klant heeft geen reden om ergens anders naartoe te gaan.”

Jos Beks - Change Hairstyling

Tijdens de eerste sessie met de JADS zijn de wensen geïnventariseerd, doelen gesteld en de databronnen beoordeeld. Ondertussen is de dataset geleverd aan de JADS. Daar wordt momenteel hard gewerkt aan de analyse, die over twee maanden zal worden opgeleverd. Daarna worden de resultaten doorgenomen en wordt duidelijk welke stappen Change Hairstyling verder kan nemen om de klanttevredenheid te optimaliseren. 

Over de organisatie:
Change Hairstyling is opgericht in 2007 door Dorien van Loon (kapster). In 2013 is zij samen gaan werken met Jos Beks (IT specialist). Ze hebben op dit moment een vestiging in Vught en in Boxtel. De organisatie kent een platte structuur met 4 man op kantoor en 22 kappers in de salons. De eigenaren zetten klanttevredenheid vooraan, de omzet komt dan vanzelf. Daar zit hun plezier als ondernemer.

Aantal fte: 18
Branche: Kapsalon

Meer praktijkvoorbeelden van succesvolle ondernemers?

Please enter a valid email address.
Something went wrong. Please check your entries and try again.